Extreme for life


Idź do treści

opis trików: BMX

Może na początek style.Pięc styli (ostatni nie bmx):
-Street (najpopularniejszy)
-Dirt (najostrzejszy)
-Flatland (najbardziej widowiskowa jazda oprucz Trialu)
-Vert (jazda po rampie (4m))
-Trial (jazda rowerem bez siodełka który jest bardzo lekki i bardzo drogi)

Downstairs Manual

Jeśli nie lubisz normalnego zjeżdżania po schodach na rowerze lub nie chcesz za każdym razem skakać ze wszystkich stopni i lądować na płaskim, spróbuj manuala ze schodów (downstairs manual). Zacznij najpierw na krótkich, najlepiej pięciu, sześciu schodach. Gdy już będziesz wykonywać ten trik bezbłędnie, poradzisz sobie też na trzy razy dłuższych schodach.
Rozpędź rower i ustaw pedały poziomo tak, aby ten, którym rozpoczynasz zawsze jazdę znalazł się z przodu (jak przy stójce). W momencie, gdy dojedziesz do krawędzi schodów napręż ramiona i wypchnij rower do przodu jednocześnie przesuwając ciężar ciała ponad tylne koło. W ten sposób przednie koło pozostanie w powietrzu uniesione lekko do góry, a rower zjedzie po schodach na tylnym kole. W przypadku, gdy przednie koło zacznie opadać w dół, przyciągnij kierownicę do siebie. Cały ruch kontroluj za pomocą tylnego hamulca.
Najważniejsza w tym triku jest prędkość. Musisz podjechać do schodów z odpowiednią szybkością, tak aby tylne koło staczało się tylko po krawędziach kolejnych stopni. Jeśli będziesz jechać zbyt wolno, tylne koło zahaczać będzie również o powierzchnię schodków, co zmusi Cię do opuszczenia przedniego, a w najgorszym wypadku będziesz miał okazję poczuć twardość schodów na własnej skórze. Dlatego nie bój się prędkości!

BUNNY HOP

Kiedy już przeczytasz opis tego triku i przeanalizujesz film, pewnie będziesz miał ochotę wypróbować go w praktyce. W związku z tym mamy prośbę: wybieraj z głową przeszkody, na które chcesz wskoczyć i staraj się szanować cudzą własność (w szczególności murki Twoich sąsiadów).
Pierwszy element tego triku jest podobny do manuala ze schodów. W odpowiedniej odległości od przeszkody, na którą zamierzasz wskoczyć, podrywasz rower podciągając kierownicę do klatki piersiowej. Przednie koło znajdzie się w powietrzu. Im większa przeszkoda tym wcześniej musisz poderwać przednie koło (i na odwrót). Proponujemy, żebyś zaczynał ćwiczyć ten trik na płaskiej nawierzchni, ucząc się podrywać przednie koło do góry. Najazd na przeszkodę bez opanowania tej umiejętności może oznaczać nie tylko skrzywiony widelec...
W momencie, gdy przednie koło znajduje się w powietrzu, następnym krokiem będzie poderwanie do góry tylnego koła. W tym elemencie czas odgrywa bardzo ważną rolę. Należy to zrobić w odpowiednim momencie. Przykładowo, gdy murek ma wysokość 30 cm tylne koło należy poderwać, gdy przednie znajdzie się ponad krawędzią murka. Wszystko zależy od wysokości przeszkody. Tylne koło podnosisz przechylając stopami platformy pedałów do przodu i ciągnąc je do góry (wymagane buty z antypoślizgowym protektorem na podeszwie). Następnie uginając kolana i w tym samym momencie pchając przód roweru mocno w dół uniesiesz tylne koło na odpowiednią wysokość. Klucz do tego triku jest w tym, że lądowanie odbywa się na przednim kole, a nie na tylnym! W momencie, gdy przednie koło znajdzie się ponad krawędzią murka przenieś ciężar ciała do przodu, tuż ponad kierownicę. Dzięki zmianie punktu ciężkości tylne koło automatycznie uniesie się na odpowiednią wysokość. Przednie koło opadnie na powierzchnię przeszkody i przejeżdziesz na nim kawałek. Dopiero po chwili tylne koło również opadnie na murek. W triku tym wiele zależy od odpowiedniej prędkości, mocnego wybicia i balansu.

FRONT PIVOT 180°

Obrót na przednim kole należy do tych trików, które są łatwe do nauczenia, a zarazem bardzo przydatne przy wykonywaniu innych akrobacji, a nawet podczas normalnej jazdy na rowerze (np. kiedy trzeba pokonać bardzo ciasny zakręt). Spaceman na filmie pokazuje wersję 180°, ale jest jeszcze trudniejsza, bo 360°, którą będziesz mógł doskonalić później. Najważniejsze w tym triku jest poprawnie wykonane Endo, które możemy przetłumaczyć jako podnoszenie tylnego koła za pomocą przedniego hamulca. Nauka Endo nie jest trudna i nie powinna zabrać ci dużo czasu. Naukę rozpocznij wykonując najpierw najazd. Łatwiej wtedy przenieść ciężar ciała do przodu i unieść tylne koło. Jadąc z odpowiednią prędkością musisz w pewnym momencie zacisnąć z wyczuciem przedni hamulec i naciskając stopami na pedały podnieść tylne koło. By nabrać wysokości, uginasz kolana.
Aby prawidłowo wykonać Front Pivot musisz nauczyć się robić Endo przy zerowej prędkości. Jeśli chcesz wykonać obrót w prawo musisz najpierw skręcić kierownicę o kilka stopni w lewo (i na odwrót). Ułatwi Ci to później wykonanie ostatnej fazy triku. Gdy tylne koło znajdzie się w powietrzu zaczynasz skręcać. Biodrami energicznie przenieś ciężar ciała w kierunku, w którym chcesz się obrócić. Po pierwszych 90° tylne koło powinno znaleźć się na maksymalnej wysokości, a podczas kolejnych 90° opaść na ziemię. Ważne w tym triku jest, aby zarówno przednie koło, jak i Twoje ciało było cały czas w pozycji prostopadłej do ziemi. Cały obrót jest wykonywany wyłącznie na łożyskach sterów.
Zawsze łatwiej jest nauczyć się wykonywać obrót w kierunku nogi, którą rozpoczynasz jazdę. Jednak dobry trialowiec musi potrafić wykonywać Front Pivot w obydwie strony.

BACK PIVOT 180°

Kolejnym niezbędnym do nauczenia trikiem jest Back Pivot 180°. Do jego nauki znajdź płaską nawierzchnię umożliwiającą uzyskanie pewnego poślizgu. Zamiast asfaltu lepsze będą np. "kafelki", które znajdziesz m.in. na placach z pomnikami. Dzięki temu tylne koło będzie się łatwiej obracać. Najważniejszymi elementami tego triku są dynamika, wyczucie czasu potrzebnego do przeniesienia ciężaru ciała ponad tylne koło oraz poderwanie przedniego koła, po którym następuje obrót. Ci, którzy rozpoczynają jazdę prawą nogą powinni najpierw nauczyć się obrotu w prawo mając z przodu prawy pedał (i na odwrót).

Przyjmij pozycję jak do stójki (pedały trzymaj poziomo), zablokuj tylny hamulec i skręć przednie koło o 45° w kierunku odwrotnym, do którego chcesz się obracać. Dzięki temu uzyskasz więcej miejsca na odpowiedni ruch ciałem, który jest niezbędny by nabrać odpowiedniej dynamiki. W momencie, w którym energicznie podrywasz kierownicę do góry podnosząc przednie koło musisz również przenieść ciężar ciała do tyłu uginając kolana.

Wraz z postępem obrotu przednie koło nabiera wysokości i osiąga maksimum (ok. 30-40 cm nad ziemią) po pokonaniu pierwszych 90°. Ramiona są w tym momencie zgięte w łokciach. W drugiej fazie obrotu przednie koło opada siłą bezwładności przy prostujących się ramionach. Gdy opanujesz obrót w kierunku, który Ci bardziej odpowiada zacznij trenować Back Pivot w drugą stronę.

KANGAROO

Kolejny trick, który nie powinien sprawić Ci dużych trudności nosi nazwę Kangaroo. Polega on na opanowaniu jednego ze sposobów podskakiwania na tylnym kole. Istnieją dwa sposoby podskakiwania na tylnim kole: opisywany teraz Kangaroo oraz znacznie trudniejszy Pedal kick. Podczas nauki triku Kangaroo nie musisz martwić się o koordynacje pracy tylnego hamulca z naciskaniem na pedały.

Podstawowym założeniem tego tricku jest podniesienie przedniego koła wystarczająco wysoko. Dobrą radą może być umieszczenie przedniego koła na podwyższeniu, co ułatwi Ci wykonanie pierwszej części triku. Znajdź stopień lub ławkę (bez ludzi) bądź zacznij Endo. Rozpędź rower, zablokuj przedni hamulec (z wyczuciem) i podnieś tylne koło. Gdy tylne koło zacznie opadać, przygotuj się i w momencie dotknięcia gruntu przez koło, przenieś ciężar ciała do tyłu i podciągnij kierownicę. Następnie ugnij kolana i przesuń swoje ciało prawie za tylne koło. Powinieneś ustać na tylnym kole przez moment zanim pozwolisz przedniemu kołu spaść. Poćwicz tę część triku zanim przystąpisz do wykonywania podskoków. By wykonać podskok musisz podnieść swoje ciało zza tylnego koła w kierunku kierownicy. Kolana powinny być wyprostowane. Szybka sekwencja tych ruchów to jeden skok. Kiedy podskoczysz uginasz kolana i powtarzasz czynności. Nie zapomnij, aby tylny hamulec pozostał zablokowany przez cały czas. Łatwiej jest wykonać podskoki w przeciwnym kierunku (do tyłu). Kiedy dopracujesz ten trik do perfekcji nie powinieneś mieć problemów z obrotem podczas skoków.

MANUAL

Przede wszystkim, aby wykonać ten trik musisz doskonale nauczyć się podnosić przednie koło. Dokładnie takie same ruchy pojawiały się w triku Bunny Hop. Nabierz prędkości, ustaw pedały poziomo tak, aby ten, którym rozpoczynasz zawsze jazdę znalazł się z przodu (jak przy stójce), przenieś ciężar ciała na tył, wyprostuj ramiona i wypchnij rower do przodu naciskając na pedały. Pamiętaj, aby nie wychylić się zbyt mocno za rower, bo możesz upaść na plecy. Aby tego uniknąć, gdy poczujesz, że wychylasz się za bardzo do tyłu możesz nacisnąć tylny hamulec, aby opuścić nieco przód roweru. Całość należy wykonać z wielkim wyczuciem. Zbyt mocne naciśnięcie hamulca może spowodować całkowite opadnięcie przedniego koła na podłoże. Trik ten w głównej mierze opiera się na umiejętnym balansowaniu ciałem do tyłu i do przodu oraz na perfekcyjnym wyczuciu hamulca. Najczęstszym błędem popełnianym przez początkujących jest niewystarczająco wysokie podniesienie przedniego koła z obawy przed upadkiem na plecy, zbyt krótkie przeniesienie ciężaru ciała na tył, a co za tym idzie brak odpowiedniej pozycji by móc balansować ciałem. Dobrym rozwiązaniem tego problemu może być rozpoczęcie nauki Manuala na lekko pochylonej nawierzchni, zaczynając jazdę z góry. W ten sposób możesz ćwiczyć pracę hamulców. Gdy dojdziesz do wprawy możesz połączyć Manuala z innymi trikami jak na przykład Bunny Hop.

HELICOPTER

Jeden z najbardziej efektownych trików, wymagający dużych umiejętności. Na początek powinieneś znaleźć murek nie wyższy niż 50 cm. Następnie upewnij się, że będziesz w stanie podskoczyć dwoma kołami z miejsca i obrócić się o 180° (bez rozpędu).

Stań z rowerem na murku jak najbliżej krawędzi. Jeśli będziesz skakał w prawo, skręć nieco przednim kołem w lewo (i na odwrot). Czynność ta ułatwi ci wykonanie obrotu w powietrzu. Następnie wykonaj obrót o 180° w powietrzu. Najczęściej popełnianym błędem jest wybicie się zbyt daleko od krawędzi murka, co sprawia, że przednie koło podczas obrotu znajduje się nad murkiem, a tylko tylne nad zeskokiem. Spróbuj utrzymać tylne koło niżej niż przednie i miękko wylądować na nim. Na początku będziesz w stanie obrócić się tylko o 180°, ale nie oczekuj cudów. Wszystko zależy od dynamicznego wybicia oraz od szybkości. Klasyczny Helicopter ma 270°. Jest również Helicopter 360°, ale by go wykonać potrzeba wielu ćwiczeń.


2009FugoBMX[C] Nie narzekaj! to moja pierwsza stronka ^^ pozdro | pepe1-11@o2.pl

Powrót do treści | Wróć do menu głównego